NEM LIFE

nem、xemに関する最新のニュースを翻訳してお届けします!

NEMサービスパートナー、Unibrightと Deutscheブロックチェーンを通したエコシステムのトークン化

この記事は以下を翻訳したものです。
https://nemflash.io/nem-service-partner-unibright-deutsche-bahn-vertrieb-ecosystem-tokenization-nem-blockchain/

NEMサービスパートナー、Unibrightと Deutscheブロックチェーンを通したエコシステムのトークン化
JULIAN 2018年 12月31日発行2018年12月30日更新

Deutsche BahnとDB Vertrieb GmbHに内部の起業家精神プログラムのワークショップの内容について相談を受けて、Unibrightはブロックチェーンテクノロジーの助けを借りて、たくさんの公共鉄道会社のエコシステムのトークン化の価値を評価しました。

f:id:jijikokkoku:20190120211427p:plain
情報発信元:Medium

挑戦

DeutscheBahn は2015年までの歳入では世界で一番大きな鉄道会社でした。一年に20億人の乗客を運んでいます。
現状では、あるチケットを得るためにDBのお客様は既に様々な流れを使うことができます。ww.bahn.deからやデスク、チケットマシーンやDBNavigatorというアプリを使ってチケットを得ることができます。これらのチケットのいくつかは持ち主が決まっていて、何枚かは誰のものか決まっていません。
何枚かは印刷されていて、何枚かはオンラインに保存することができます。DBを通して購入される一方でナビゲーターアプリはまたお客様のスマートフォンに保存することができます。

さらに旅行者はある特定の旅行とともに、更なる様々なサービスを利用することができます。電車プラスたくさんの駅の周りの、ホテルのようなレストランとタクシー会社個人事業があります。
Akram SioudBIデベロッパーとDBdistributionのブロックチェーン愛好家は最初のコンセプトをDeutsche Bahnの委員会にうまく最初の概念を合わせた後でユニブライトに相談しました。
それとともに彼らはブロックチェーンに基づいた解決策を旅行中のすべての繋がれたサービスに組み立てるための解決策を開発しました。(チケット、券、地元交通、宿、地元の電車網)

ユニブライトはそのプロジェクトの準備をするため、ビジネスに取り入れることのできる可能性のある概念の部分を取り出すため、そして可能な履行と統合の問題に取り組むため4週間深く掘り下げて分析と、DB内部の初めてのワークショップの準備を取り入れました。3人の献身的な従業員をユニブライトから提供するDB Vertriebからの専門家と一緒に働く
ユニブライトはこのプロジェクトをブロックチェーンを通したエコシステムのトークン化と名付けました。

f:id:jijikokkoku:20190120211514p:plain

言葉のモチベーションと説明

プロジェクトの名前と見分けることは「ブロックチェーンを通してエコシステムをトークン化する」という言葉を説明し、動機づけています。
エコシステムに対して構造的で技術的な見方があります。
構造的なDeutsche Bahnと全て繋がれたサービスプロバイダーはすでにエコシステムを建設しました。お客様の観点から、何人かのこのエコシステムの役者は既に繋がれています。(例えば一人のお客様がチケットを一枚買って、そのチケットでの旅行がDeutsche Bahnの電車でも地元の個人経営の電車でも満席の時)他の役者(ホテルのような囲んでいるサービス)はまだ完全に統合されていません。関係した役者同士の結びつきがまだ弱い時はvouchers Deutsche Bahn offersによって提供されます。(電車遅延のため、最後の乗り継ぎ電車を逃した時、一枚のホテル券で一人のお客様が利用することが出来ます。)
技術的に、エコシステムは様々な会社とITの基礎をなすシステムの間のデータの流れによって定義されています。これらのデータの流れのいくつかはAPIの接続部分の両サイドか、もしくは一方の提供によって定義され、権限が与えられます。他のデータストリームは存在するかもしれませんが、まだ自動化されたデータ統合によってサポートされていません。
しかし、UnibrightのCEO MatenJeng氏はこう述べています。
ワークショップの一つの目的はよりうまく定義することで、役者がDeutsche Bahn中のエコシステムの一部になることができ、このエコシステムがどのように建てられたのかを提案するためです。その結果はお客様にとって自然で、明白なメリットを提供するべきです。

トークン化

この挑戦で選んだエコシステムを建てる方法はトークン化です。典型的に、参加の価値と資産をトークンに移すこと、それは価値の代表者やエコシステムでの、ある特定の感覚を伴った券のような役割を果たします。
トークンは設定で変えられて、部分的で制御可能で、場所や時間やイベント事などの制約がありません。

ユニブライトの最高情報責任者、Daniel Benkenstein はこう説明しています。
ワークショップの概念の一つの目標は将来のエコシステムの一部になりうる価値と資産をトークン化することでした。そして、既存の価値に基づいたBahnBonus-Punkte のような(一枚チケットを買うごとにポイントを集めることができる仕組み)システムの変換の可能性を確かめることでした。

ブロックチェーン

ブロックチェーンはトークン化されたエコシステムを作るための完璧な技術です。ブロックチェーンの価値は中心化されていない一方で、個人化させることができます。トークンエコシステムに基づいたブロックチェーンの概念で、「信用のない信用」の概念はブロックチェーン技術自身によって定義されていました。一方で、新しい参加者のためのより簡単なエコシステムの一部になるかどうかを決めることをより簡単にしています。そしてついに、クライアントは本当の分散化されたエコシステムの一部の本当の利益を得ます。そして、それを使うことによってエコシステムを強化させられることを暗に示しています。

ユニブライトのCTO Stefan Schmidt は加えます:

基本的な考えはブロックチェーンのトークンによる一般的な「旅」のすべての部分に相当することです。これは、一人の旅行者(または長い距離の旅行)サービス、ケータリング、ホテル予約地元の交通または旅全体に価値をもたらす他の資産を意味する。
これらの資産は個人個人のウォレットに貯めるために、お客様によって購入されることができます。お客様はこれらの資産を全部か部分に分けて移動することができて、おそらく発行者に売ったり返したりすることができます。

役割とプロセス

その役割を可能にするために、以下の役割が定義されています。

 出版部局の職員は新しいトークンがエコシステムの一部になると定義しています。例えば、新しい提供者が含まれる時
 その提供者はそのトークンを専用のプラットホームで売りに出す事ができます。
例えば、専用のシステムに新しいプロバイダーが含まれるとき、プロバイダーはそのトークンを売りに出すことができます。
 ある収集家はユーザーから提供者にトークンを移動させました。これは自動的に起こりうることで、(1マイル移動するごとに)か手動で(または電車の車掌が)動かすことができます。
 そのお客様はトークンによって代表される様々な資産を管理し、持つためにそのウォレットを管理しています。
お客様の観点から、トークンの概念(特に基礎をなすブロックチェーンの技術)は可能な限り抽象化されるべきであり、「私の残高」の概念のように、理解しやすいところまで減らされるべきです。

これらの役割において、以下の過程が定義されています。

 トークンを売買する
 トーを集める
 トークンを移動させる
 新しい提供者の新しい資産のために新しいトークンを発行する
 トークン化された資産の使用
 様々な使用者が新しい資産を定義することができます。(新しいトークンを発行すること)
 エコシステムにもたらす
 これらのトークンは(独立して)最初の目的を果たすために、
 自分の残高を再び満たすため、後で買うことができます。

トークン化された資産の使用
様々な提供者は新しい資産を定義することができます。(新しいトークンを発行すること)そしてそれをエコシステムにもたらすのです。これらのトークンは(独立して)最初の目的を埋め合わせ、自分の残高を再び満たすために後で買うことができます。次の図で示された例では、TokenAはDeutsche Bahnによって直接発行され、長距離電車で1マイル運転するごとの金額で返済されます。(最近のモデルは1マイルごとに請求するのではなく、一取引ごとに請求します。)

f:id:jijikokkoku:20190120211620p:plain

大きな利益は様々なトークンをエコシステムから繋げて、変換する選択肢から生じます。

f:id:jijikokkoku:20190120211656p:plain

例えば、普通の変換は長距離電車におけるマイルの変換から地元交通の電車におけるマイルへの変換の役割を果たすことができます。その為替レートはあるイベントを理由に順応させられることができます。例えばDBはお客様を一時的により多い仕事量にさせるため、地元の電車を使うよう促します。
従って、高いポテンシャルが時間、場所、イベントを基本とした変換の中で与えられます。
ルートの延長:例えばトークンAの距離からタクシートックへ変換する選択肢があります。

 電車遅延:最後の乗換え電車を逃して帰れなくなってしまった時、食事券が付与され(より安い)長距離トークンをホテルトークンに変換ができます。
 電車遅延:食事券が付与されます。
 広告:エアードロップ(自社で発行したトークンを無償でユーザーに配布すること)
 ある特定の場所での特定のイベントの券が付与されます。
 これらの変換は場所(特定の電車)、時間(次の20分まで有効)次第で、または自動的に特定の出来事(29分よりも大幅な遅れの場合)に基づいて提供されます。

概念実証

概念の証明のために、4つの異なったエリアが含まれていました。
 基本的なRESTAPIを含むNEMの特徴に基づいたトークンと資産モデルこれらの資産に取り組み、最も重要な作業を提供していること。
 お客様への観点からトークン化されたエコシステムの経験したことを示すこと。
 責任のある、エコシステムデザイナーのための観点で、ユニブライトワークフローデザイナー(仕事の流れの計画を立てる人)を使うこと。
 責任あるマネージャーのための観点で、ユニブライトエクスプローラーを使うこと。

NEMの特徴に基づいた資産とトークン

説明された解決策はNEMプロトコルに基づいています。NEMの特徴に基づいた様々なスマートアセットを提供していて、NEMの特徴に基づいた操作です。使用済みのNEMの特徴(トークン、ウォレット、徴税)についてofficial NEM documentationで読むことができます。

 それぞれの資産のためにこの資産の残高に相当する特定のトークンが作られます。
 それぞれのトークンにリバーストークンが作られサービスが提供されたらすぐにこの資産への請求をモデリングします。
 すべてのトークンが初めはDBが所有しているウォレットにあって、中心的な発行元の役割を果たしています。
 購入済みの全ての旅行はウォレットへ行き、購入済み、請求済みのトークンを持ったあるユーザーに譲渡されます。

APIはスマートアセットにおいて、以下の手順を踏まなければなりません。

1:旅行を予約するアプリを通して予約と支払いができます。
2:ウォレットを作ってトークンを購入します。新しいNEMアカウントが作り出され、旅行の資産に属する全てのトークンが購入済みウォレットに移ります。
3:トークンを移動させます。サービスが提供されるとすぐにリバーストークンがユーザーのウォレットに送られます。トークンの数は、最初に計算された量と異なるかもしれません。
4:定期的に清算が行われます。資産管理ごとのリバーストークンの量は最初のアセットトークンへの発行者へ払い戻されます。したがって、リバーストークンを清算します。

もしリバーストークンが含まれたら、今や多くの提供者が中心となる発行者からお金を受け取るでしょう。

お客様の経験

お客様にとって、主な公共鉄道会社のエコシステムで資産を購入することのメリットは完全な経験として、旅行を予約するための選択肢です。
ワークショップのために、私達は訪問販売での解決法を示しました。お客様がまさにその家からある特定の最終地点への移動を予約したいものと予測して、私達は訪問販売の解決策を示しました。

以下に試見用のスクリーンがあります。

f:id:jijikokkoku:20190120211946p:plain

ワークショップのために、私達は新しいポータルサイト「DBコネクター」を導入しました。大枠の解決策はPoC(概念実証)で既存の解決策の一部ではないことを示しています。DB、Deutsche Bahn、DB logoそして他の会社と以前述べられた商品の名前とそれぞれのオーナーの商標が登録されています。

f:id:jijikokkoku:20190120212003p:plain

旅行者のアレクサンドラはEmailで登録した機器からログインしています。(例えば、スマートフォン)

f:id:jijikokkoku:20190120212020p:plain

最近のアプリにおける頭金(様々なトークンの価値を表す)は合計して300ユーロの残金です。

f:id:jijikokkoku:20190120212038p:plain

アレクサンドラは旅行を計画しています。

f:id:jijikokkoku:20190120212053p:plain

旅行の様々な部分が表示されていて、すぐに駅に行けるEscooter、目的地に行くための追加サービス、自動車会社の無料のテスト運転があります。

f:id:jijikokkoku:20190120212108p:plain

このマーケティングベースの契約は代わりのプロバイダーの有料のものに置き換えることができます。

f:id:jijikokkoku:20190120212122p:plain

電車の遅れなどの予期しない出来事が起こったら、アレキサンドラは通知を受信して、すぐに「ボーナス」(この場合は、レストランの無料券)を貰うことができます。

f:id:jijikokkoku:20190120212136p:plain

代わりの詳細な画面は、お客様の最近の総合的な残高につながる、様々な資産を表示しています。

ユニブライトワークフローデザイナーの計画

ユニブライトの枠組みとともにブロックチェーンに基づいたプロセスは視覚化され、すべてのブロックチェーンに関わる物が自動的に生み出されました。
エコシステムのすべての可能性を利用するために、新しい参加者が後で追加されることを確認する必要があります。従ってエコシステムのトークン化テンプレートを使ってユニブライトワークフローデザイナーの中で、ユニブライトは既存と新しいトークンの管理の提案をしました。

f:id:jijikokkoku:20190120212151p:plain

管理部の最初の3つはエコシステムの一部である「組織」です。

f:id:jijikokkoku:20190120212206p:plain

様々な組織が人々の資産をエコシステムに投入するために、様々なトークンを使います。トークンは(旅行、食べ物や宿のような)クラスターというフォルダに整理されています。

f:id:jijikokkoku:20190120212220p:plain

ユニブライトの仕事の流れを考える(ワークフローデザイナー)の中では、様々なトークンや彼らの相互作用が視覚的に見られるようになっています。
この場合、2つの異なるトークンの為替レートが見られるようになっています。さらに、定義することができます。

ユニブライトエクスプローラーでの監視画面

新しいビジネスプロセスが設立されるごとに、適切な監視、ユーザーがデータが生じるところから学べる権限を与えることが必要です。ユニブライトエクスプローラーで、ビジネスの専門家は、ブロックチェーンの具体的なノウハウを一つも知る必要はありませんが、進行中のプロセスを監視することができます。

f:id:jijikokkoku:20190120212242p:plain

エクスプローラーの画面で、ある特定の時間ある特定のルートに購入された(青)、買い戻された(緑)、変換された(オレンジ)トークンの量を示しています。

f:id:jijikokkoku:20190120212257p:plain

ある特定のトークンの詳細を並べた画面では、様々なクラスターのトークンの量についての詳細を示しています。

f:id:jijikokkoku:20190120212315p:plain

ある時間帯のあるトークンの流れのエクスプローラー画面です。

評価と次の段階

ワークショップの中心は「何が出来るか?」という点で、トークン化されたエコシステムの将来の可能性の概要でした。
ワークショップの結果は近い時期の履行にはならないが、ある特定の投資対効果検討書を取り出すための基礎です。例えば、履行に向けた第一歩はある一つのサービスプロバイダーのある一つの支払い票制度を履行に基づいたブロックチェーンに設立できる可能性があります。

オープンであり、しかし統合されたソリューションで、既存のエコシステムへの新しいビジネスパートナーの参画を可能にしながら、個人情報を守ることは大きな挑戦である一方で、お客様の要求に答えることができる仕組みを作るのは難しいです。更なる需要が、法律を与える実体やお客様の保護から生じるかもしれません。ブロックチェーンに基づいたトークン化は概念を現実に変えるのにとても役立ちます。

トークンエコシステムに基づいたブロックチェーンの概念で、「信用のない信用」に頼りながら、私達は様々な供給業者のサービスの独立した受け入れに一歩近づくことができます。私達は会社を広く拡大することができ、マーケット中で見識を広げ、新しい流通ルートや市場を作り上げることができます。
ユニブライトで、ブロックチェーントークン経済を急速に履行、監視するための説得力があり、一般的なITソリューションを発見しました。

f:id:jijikokkoku:20190120212346p:plain

Stefan Schmid(UnibrightのCTO)、 Akram Sioud (フランクフルトのDeutscheBahn Vertrieb)とMarten Jung (UnibrightのCEO)
ユニブライト:ブロックチェーンテクノロジーとスマートコントラクトを主流の慣習にするため、単一化された枠組みを提供しています。

ユニブライトソリューションズ:ビジネスの過程でブロックチェーンの使用を助けるための専門的なコンサルティング支店で、2018年12月にオープンしました。


・・・・
以下原文
・・・・


NEM Service Partner, Unibright, and Deutsche Bahn Vertrieb: Ecosystem Tokenization via the NEM Blockchain
BY JULIAN · PUBLISHED DECEMBER 31, 2018 · UPDATED DECEMBER 30, 2018
Consulted by Deutsche Bahn / DB Vertrieb GmbH to work on content for a workshop of an internal entrepreneurship program, Unibright evaluated on tokenizing the ecosystem around a public transport company with the help of Blockchain technology.

The Challenge
Deutsche Bahn AG is a German railway company and is the largest railway operator and infrastructure owner in Europe. Deutsche Bahn was the largest railway company in the world by revenue in 2015. It carries about two billion passengers each year.
In the current state, customers of DB can already use different channels to get a specific ticket for a specific train. A customer can get a ticket online via www.bahn.de, at a desk, at a ticket machine or by using the app “DB Navigator” on a smartphone. Some of these tickets are personalized, some are anonymous. Some of these tickets are printed, some can be stored online, while the tickets bought via the DB Navigator app can also be stored right within the customer’s smartphone.

Furthermore, travellers have access to a wide variety of additional services alongside a specific travel: Local transport from or to the first station, catering provided both on and off the train, plus many individual businesses in the local surrounding of a station, like hotels, restaurants and taxi companies.
Akram Sioud, BI Developer and blockchain enthusiast at DB Distribution, consulted Unibright after successfully pitching the initial concept to the executive board of Deutsche Bahn.
Together, they developed a blockchain based solution for bringing together all connected services around a travel (tickets, vouchers, local transport, accommodation, local train networks).
Unibright was instructed to do a 4-week-deep dive and preparation of a DB internal kick-off workshop to prepare the project, to extract parts of the concept that can be potentially put into a business and to consult on possible implementation and integration matters.
Providing 3 dedicated employees from Unibright working together with the experts from DB Vertrieb, Unibright named this project as “Deutsche Bahn Vertrieb: Ecosystem Tokenization via Blockchain”
Motivation and explanation of terms
Telling from the project’s name, the terms of the working title “Ecosystem Tokenization via Blockchain” shall be explained and motivated.
Ecosystem
There are both structural and technical views on an ecosystem.
Structural, the Deutsche Bahn and all connected service providers already build an ecosystem. From a customer’s point of view, some actors in this ecosystem are already connected, e.g. when a customer buys a ticket and the corresponding travel is fulfilled by both Deutsche Bahn trains and local trains of independent providers. Other players are not yet fully integrated, e.g. the surrounding services like hotels. A loose coupling of the involved players is provided by vouchers Deutsche Bahn offers, e.g. a hotel voucher a customer can use when he missed the last connecting train due to a train delay.

Technical, an ecosystem is defined by datastreams between different companies and their underlying IT systems. Some of these datastreams may be defined and empowered by the offering of APIs on one or both sides of the connection. Other data streams may exist but are not yet supported by an automated integration.
Marten Jung, CEO of Unibright, states:
One goal of the workshop concept was to define better, which players can be part of an ecosystem around Deutsche Bahn and to make proposals on how this ecosystem can be built. The result should feel natural to the customer and provide tangible advantage.
Tokenization
The method chosen to build an ecosystem in this challenge is Tokenization. Basically, it means to transfer the participating values and assets into tokens, that act like value representatives or vouchers with a specific sense in the ecosystem.
Tokens can be configured as transferable, partial, controllable and can be restricted in their use due to location, time or events.
Daniel Benkenstein, CIO of Unibright, explains:
One goal of the workshop concept was to tokenize values and assets that can be part of that future ecosystem, and also to check on possible transformations of existing value based systems like “BahnBonus-Punkte” (a reward program where a customer can collect points for each ticket purchase).

BLOCKCHAIN / NEM

Blockchain
Blockchain is the perfect technology to build tokenized ecosystems. The values in a blockchain can be personalized while not being centralized. The concept of “trustless trust” is defined by blockchain technology itself, making it easier for new participants to decide on becoming part of the ecosystem. And finally, the client has a real benefit of being part of a decentralized ecosystem and implicitly strengthens the ecosystem by using it.
Stefan Schmidt, CTO of Unibright, adds:
The technical part of integrating existing players into a newly build ecosystem is not trivial. Therefore, one goal of the workshop concept was to show, which parts of the solution can live in a blockchain and how can they be integrated with the “off-chain world”, a challenge that is explicitly targeted by the Unibright Framework.

Basic Concepts
The basic idea is to represent all parts of a common “journey” by tokens on a blockchain. This means single travels (or travelled miles), services, catering, hotel bookings, local transport or other assets that bring value to the overall journey.
These assets can be purchased by the customer, to save them in a personal wallet. The customer can transfer these assets, in a whole or divided into parts, he can perhaps sell them or give them back to the issuer.
The use of a specific asset is then carried out by transferring the corresponding tokens from the customer’s wallet to those of the service provider.

Roles and Processes
To enable the process, the following roles are defined.
 The issuing office defines new tokens to become part of the ecosystem, e.g. when a new provider is included
 The provider can offer his tokens for sale on a dedicated platform
 A collector transfers tokens from users to providers. This can happen automatically (e.g. “transferring a token per travelled mile”) or manually (e.g. triggered by a train conductor)
 The consumer manages his wallet to hold and monitor the different assets, represented by tokens. From a customer’s view, the token concept (and especially the underlying blockchain technology) should be abstracted as much as possible and should be reduced to an easy to understand the concept like “My balance”
On these roles, the following processes are defined.
 Selling and buying tokens
 Collecting tokens
 Transferring tokens
 Issuing new tokens for new assets of new providers
Use of tokenized assets
Different suppliers can define new assets (= issuing new tokens) and bring them into the ecosystem. These tokens can be (independently) redeemed for their initial purpose and also be bought later to refill the personal balance. In the example shown in the following image, “Token A” could be issued by Deutsche Bahn directly and would be redeemed per driven mile in a long-distance train (the current model does not work on billing per mile, but billing per relation).

A big benefit arises from the option to connect and convert different assets from the ecosystem.

For example, generic conversions can serve as a transformation of miles in long-distance trains to miles in local transport trains. The conversion rate could be adapted due to specific events, e.g. DB motivating a consumer to rather use a local train due to a temporal higher workload in the long-distance train network.

Therefore, a high potential is given in time-, location- or event-based conversions, for example:
 Suspension of a route: Option to convert “Distance Token A” to “Taxi Token C”
 Train delay: Subsidized (“cheaper”) conversion of distance tokens to hotel tokens, e.g. when the last connecting train was missed and there is no option to go on
 Train delay: Subsided supply of food vouchers
 Advertisement: “Airdrop”-Vouchers for specific events at specific locations
These conversions could be offered depending on location (specific train), depending on time (“only valid in the next 20 minutes”), or automatically, based on specific events (“delay> 29 minutes”).
PoC Implementation
For the Proof of Concept, 4 different areas were covered.
 A token and asset model based on NEM features, including a basic REST-API, working on these assets and offering the most important operations.
 Views for the customer, to show the experience of a tokenized ecosystem from a consumer’s perspective.
 Views for the responsible designer of the ecosystem, using the Unibright Workflow Designer.
 Views for the responsible manager of the ecosystem, using the Unibright Explorer.

Assets and Tokens based on NEM features
The described solution is based on the NEM Protocol, offering different smart assets and operations based on NEM features. You can read on the used NEM features(tokens, wallets, levys…) on the official NEM documentation.
 For each asset, a specific token is created, representing the balance of this asset
 For each token, a reverse token is created, modelling the claim to this asset as soon as the service is provided. This token is connected to a “levy”-token that disables the recipient to refuse this claim
 All tokens initially are located in wallets that are owned by DB, acting as the central issuing instance
 Every purchased travel leads to an account (wallet), assigned to a specific user, holding the purchased and claimed tokens



First appeared on Medium
The Challenge
Deutsche Bahn AG is a German railway company and is the largest railway operator and infrastructure owner in Europe. Deutsche Bahn was the largest railway company in the world by revenue in 2015. It carries about two billion passengers each year.
In the current state, customers of DB can already use different channels to get a specific ticket for a specific train. A customer can get a ticket online via www.bahn.de, at a desk, at a ticket machine or by using the app “DB Navigator” on a smartphone. Some of these tickets are personalized, some are anonymous. Some of these tickets are printed, some can be stored online, while the tickets bought via the DB Navigator app can also be stored right within the customer’s smartphone.
Furthermore, travellers have access to a wide variety of additional services alongside a specific travel: Local transport from or to the first station, catering provided both on and off the train, plus many individual businesses in the local surrounding of a station, like hotels, restaurants and taxi companies.
Akram Sioud, BI Developer and blockchain enthusiast at DB Distribution, consulted Unibright after successfully pitching the initial concept to the executive board of Deutsche Bahn.
Together, they developed a blockchain based solution for bringing together all connected services around a travel (tickets, vouchers, local transport, accommodation, local train networks).
Unibright was instructed to do a 4-week-deep dive and preparation of a DB internal kick-off workshop to prepare the project, to extract parts of the concept that can be potentially put into a business and to consult on possible implementation and integration matters.
Providing 3 dedicated employees from Unibright working together with the experts from DB Vertrieb, Unibright named this project as “Deutsche Bahn Vertrieb: Ecosystem Tokenization via Blockchain”

Motivation and explanation of terms
Telling from the project’s name, the terms of the working title “Ecosystem Tokenization via Blockchain” shall be explained and motivated.
Ecosystem
There are both structural and technical views on an ecosystem.
Structural, the Deutsche Bahn and all connected service providers already build an ecosystem. From a customer’s point of view, some actors in this ecosystem are already connected, e.g. when a customer buys a ticket and the corresponding travel is fulfilled by both Deutsche Bahn trains and local trains of independent providers. Other players are not yet fully integrated, e.g. the surrounding services like hotels. A loose coupling of the involved players is provided by vouchers Deutsche Bahn offers, e.g. a hotel voucher a customer can use when he missed the last connecting train due to a train delay.
Technical, an ecosystem is defined by datastreams between different companies and their underlying IT systems. Some of these datastreams may be defined and empowered by the offering of APIs on one or both sides of the connection. Other data streams may exist but are not yet supported by an automated integration.
Marten Jung, CEO of Unibright, states:
One goal of the workshop concept was to define better, which players can be part of an ecosystem around Deutsche Bahn and to make proposals on how this ecosystem can be built. The result should feel natural to the customer and provide tangible advantage.
Tokenization
The method chosen to build an ecosystem in this challenge is Tokenization. Basically, it means to transfer the participating values and assets into tokens, that act like value representatives or vouchers with a specific sense in the ecosystem.
Tokens can be configured as transferable, partial, controllable and can be restricted in their use due to location, time or events.
Daniel Benkenstein, CIO of Unibright, explains:
One goal of the workshop concept was to tokenize values and assets that can be part of that future ecosystem, and also to check on possible transformations of existing value based systems like “BahnBonus-Punkte” (a reward program where a customer can collect points for each ticket purchase).
Blockchain
Blockchain is the perfect technology to build tokenized ecosystems. The values in a blockchain can be personalized while not being centralized. The concept of “trustless trust” is defined by blockchain technology itself, making it easier for new participants to decide on becoming part of the ecosystem. And finally, the client has a real benefit of being part of a decentralized ecosystem and implicitly strengthens the ecosystem by using it.
Stefan Schmidt, CTO of Unibright, adds:
The technical part of integrating existing players into a newly build ecosystem is not trivial. Therefore, one goal of the workshop concept was to show, which parts of the solution can live in a blockchain and how can they be integrated with the “off-chain world”, a challenge that is explicitly targeted by the Unibright Framework.
Basic Concepts
The basic idea is to represent all parts of a common “journey” by tokens on a blockchain. This means single travels (or travelled miles), services, catering, hotel bookings, local transport or other assets that bring value to the overall journey.
These assets can be purchased by the customer, to save them in a personal wallet. The customer can transfer these assets, in a whole or divided into parts, he can perhaps sell them or give them back to the issuer.
The use of a specific asset is then carried out by transferring the corresponding tokens from the customer’s wallet to those of the service provider.
Roles and Processes
To enable the process, the following roles are defined.
 The issuing office defines new tokens to become part of the ecosystem, e.g. when a new provider is included
 The provider can offer his tokens for sale on a dedicated platform
 A collector transfers tokens from users to providers. This can happen automatically (e.g. “transferring a token per travelled mile”) or manually (e.g. triggered by a train conductor)
 The consumer manages his wallet to hold and monitor the different assets, represented by tokens. From a customer’s view, the token concept (and especially the underlying blockchain technology) should be abstracted as much as possible and should be reduced to an easy to understand the concept like “My balance”
On these roles, the following processes are defined.
 Selling and buying tokens
 Collecting tokens
 Transferring tokens
 Issuing new tokens for new assets of new providers
Use of tokenized assets
Different suppliers can define new assets (= issuing new tokens) and bring them into the ecosystem. These tokens can be (independently) redeemed for their initial purpose and also be bought later to refill the personal balance. In the example shown in the following image, “Token A” could be issued by Deutsche Bahn directly and would be redeemed per driven mile in a long-distance train (the current model does not work on billing per mile, but billing per relation).

A big benefit arises from the option to connect and convert different assets from the ecosystem.

For example, generic conversions can serve as a transformation of miles in long-distance trains to miles in local transport trains. The conversion rate could be adapted due to specific events, e.g. DB motivating a consumer to rather use a local train due to a temporal higher workload in the long-distance train network.
Therefore, a high potential is given in time-, location- or event-based conversions, for example:
 Suspension of a route: Option to convert “Distance Token A” to “Taxi Token C”
 Train delay: Subsidized (“cheaper”) conversion of distance tokens to hotel tokens, e.g. when the last connecting train was missed and there is no option to go on
 Train delay: Subsided supply of food vouchers
 Advertisement: “Airdrop”-Vouchers for specific events at specific locations
These conversions could be offered depending on location (specific train), depending on time (“only valid in the next 20 minutes”), or automatically, based on specific events (“delay> 29 minutes”).
PoC Implementation
For the Proof of Concept, 4 different areas were covered.
 A token and asset model based on NEM features, including a basic REST-API, working on these assets and offering the most important operations.
 Views for the customer, to show the experience of a tokenized ecosystem from a consumer’s perspective.
 Views for the responsible designer of the ecosystem, using the Unibright Workflow Designer.
 Views for the responsible manager of the ecosystem, using the Unibright Explorer.
Assets and Tokens based on NEM features
The described solution is based on the NEM Protocol, offering different smart assets and operations based on NEM features. You can read on the used NEM features(tokens, wallets, levys…) on the official NEM documentation.
1. For each asset, a specific token is created, representing the balance of this asset
2. For each token, a reverse token is created, modelling the claim to this asset as soon as the service is provided. This token is connected to a “levy”-token that disables the recipient to refuse this claim
3. All tokens initially are located in wallets that are owned by DB, acting as the central issuing instance
4. Every purchased travel leads to an account (wallet), assigned to a specific user, holding the purchased and claimed tokens
The API has to support the following operations on these smart assets:
 Booking a journey: The customer is able to book a journey via an app and to pay for it
 Creating a wallet and purchasing tokens: A new NEM account is generated, and all tokens belonging to the assets of the journey are transferred to the corresponding wallet
 Transferring tokens: As soon as the service is provided, the corresponding reverse tokens are sent to the wallet of the user using that service. The number of reverse tokens may differ from the amount of initially calculated tokens due to event-based discounts or conversions from other tokens.
 Clearing: Periodically, a “clearing” is performed. The amount of reverse tokens per asset controls the refund of the initial asset token to the issuer, hence clearing the reverse tokens. If fiat money is involved, the different service providers can now receive the money from the central issuer.
Customer Experience
For the customer, the main advantage of purchasing assets in an ecosystem of a public transport company is the option to book a journey as a complete experience.
For the workshop, we presented a “door-to-door” solution, assuming a customer wants to book a journey from his very home to a dedicated end location.
Below, you find the screens of the customer walkthrough.
For the workshop, we introduced a new portal “DB Connector”, to show that the outlined solution is a PoC and not part of the existing solution. (“DB”, “Deutsche Bahn”, the DB Logo and all other company and product names mentioned and their trademarks are registered trademarks of their respective owners.)
The traveler (“Alexandra”) is logging by Email from a registered device (e.g. her smartphone)
The current deposit in the app (representing values of different tokens) sums up to a total balance of 300 EUR.
Alexandra plans her journey.
Different parts of the journey are presented, including a “door to station”-component (“E-Scooter”) and an additional service to get to the target location, here a free test drive of a car company.
This marketing based offer can be replaced by paid offers of alternative providers.
If unexpected events occur, like a delay on the current train, Alexandra gets a notification and an instant “bonus” (in this case a free voucher for the board restaurant).
An alternative “detail” view, show the different assets that lead to the current overall balance of a customer.
Design View with the Unibright Workflow Designer
With the Unibright Framework, a blockchain based process is designed visually, and all blockchain related objects are generated automatically.
To leverage all potential of an ecosystem, it is vital to ensure that new participants can be added at a later time. Therefore, Unibright made proposals for managing existing and new tokens within the Unibright Workflow Designer, using the “Ecosystem Tokenization Template”.
The first of three managing units are the “Organisations” who are part of the Ecosystem.
Different organisations use different tokens to bring their assets into the ecosystem. Tokens can be organized in clusters (like travel, food or accommodation).

Within the Unibright Workflow Designer, different tokens and their “interplay” can be modeled visually. In this case, the conversion rate between two different tokens is visualized. Moreover, events that may affect the number of tokens needed for redemption can be defined.

Monitoring View with the Unibright Explorer
Every new business process established, needs a proper monitoring, empowering the user to learn from the data arising. With the Unibright Explorer, a business specialist can monitor the ongoing process without needing to know any blockchain specific know-how.
An explorer view, showing purchased (blue), redeemed (green) and converted (orange) token amounts on a specific route in a specific time.
The drill-in view for a specific token, giving details on token amounts of different clusters.
Explorer view for the circulation of a specific token in a specific time range.
Evaluation and next steps
The focus of the workshop was the outlining of the future potential of a tokenized ecosystem in terms of “what could be done?”.
The outcome of the workshop will not lead to a near-term implementation but is the basis to extract a specific business case for the internal entrepreneurship. For example, the first step towards an implementation could be to establish one specific voucher system of one specific service provider on a blockchain based implementation.
Building open, but integrated solutions, enabling adding of new partners into an existing ecosystem, automated offers and benefits for the customer while protecting personal data is a huge challenge. Additional demands may arise from law-giving entities and consumer protection. Blockchain-based tokenization can really help in transforming concepts into reality.
Akram Sioud of DB Vertrieb sums up:
With the concept of a blockchain based token ecosystem, relying on “trustless trust”, we can get one step closer to an independent acceptance of services of different suppliers. We can expand company wide insights to market-wide insights and build new distribution channels and markets. This enables us to better understand and know our customers, and their demands.
With Unibright, I found a convincing and generic IT solution to rapidly implement and monitor a blockchain token economy.
Stefan Schmidt (CTO Unibright), Akram Sioud (DeutscheBahn Vertrieb) and Marten Jung (CEO Unibright) at DBVertrieb, Frankfurt

Unibright offers a unified framework, bringing blockchain technology and smart contracts to mainstream usage. With its “no-coding-needed” approach, smart contracts get generated, deployed and updated automatically into different blockchains. Unibright works with visual, use case-related templates and also automatically integrates existing IT systems into the blockchain.
Unibright Solutions, a dedicated consulting branch to support blockchain use in business processes, was additionally launched in December 2018.
More information on Unibright: https://unibright.io
Unibright Blockchain Consulting Services: https://unibright.solutions